מהי שפיכה הפוכה ואיך מטפלים בזה

להבדיל מליקויי שפיכה נפוצים מאוד כמו שפיכה מוקדמת וכן גם שפיכה מאוחרת שבהן כך או כך תתבצע שפיכה של נוזל הזרע כלפי חוץ במטחים תקינים, שפיכה אחורית (שפיכה הפוכה) היא מצב של פליטת זרע בכיוון ההפוך: פנימה במקום החוצה. בתופעה שרבים פחות מכירים והיא הרבה פחות נפוצה, הגבר חווה זקפה וגם אורגזמה תקינות לחלוטין, אבל כאשר הוא מגיע לשלב השפיכה, לא נגרם אצלו מצב של זרימה החוצה מהפין והזרימה מתרחשת אמנם, אך פנימה, אל תוך שלפוחית השתן. בחלק מהמקרים יתקבל מעט מאוד נוזל זרע שבולט החוצה, מה שעשוי לגרום לגבר לתהות האם באמת התרחשה אורגזמה והאם קיים אצלו מצב של חוסר פליטת זרע, שמבטא בעיה שונה לגמרי.

בשפה המקצועית מכונה תופעה זו: “שפיכה רטרוגרדית”. זה מצב שונה מהתופעה שבה קיימת פליטה שלא מכילה תאי זרע (אזוספרמיה), אך בשל העובדה שקשה להבין אם קיים נוזל ומה גורלו, גברים רבים נוהגים לחשוב שהם אינם פולטים זרע כלל, בעוד שהדבר יתבהר להם רק בבדיקה הרפואית.

 

האם שפיכה הפוכה מזיקה לבריאות?

גם אם אתם סובלים מהתופעה, או חושדים שאתם סובלים ממנה, הסירו דאגה מליבכם. מדובר במצב רפואי בלתי מסוכן, ללא נטייה לחלות או לפתח בעיות עתידיות, אך ככל בעיה המתרחשת סביב הזרע, מדובר במצב לקוי שבו לא יכול להתרחש הריון.

 

איך מבינים שקיימת בעיה בשפיכה?

כדי להבין אם אתם סובלים מהתופעה בוודאות, תצטרכו להבין מה קורה בתהליך השפיכה הרגיל שמורכב משני תהליכים מקבילים: פליטה ושפיכה. פליטה היא אותו מצב שבו הזרע מצטבר באשכים ומוזרם מהם אל הפין באמצעות צינורית הזרע ומתמקם ליד הערמונית. שפיכה שמגיעה לאחר מכן, היא סילוק הזרע החוצה מהפין במהלך השיא, על ידי פרצי התכווצויות קצובים שמבוצעים באמצעות שרירי האגן. זוהי כמובן האורגזמה שכולנו מכירים ומכאן שהיא נקשרת באופן בלתי נפרד לשפיכה עצמה ולתחושת הסיפוק המיני.

השפיכה מבחינה אנטומית היא בשורה התחתונה, רפלקס, שמתרחש בעקבות גירוי שעליו מפקדים שני קולטנים במערכת העצבים. הלכה למעשה מי ששולט בפליטה והשפיכה ומסדיר אותם, זוהי מערכת העצבים הסימפתטיים, הממוקמת בחלקו האחורי של האגן. פעולת סילוק הזרע עצמה אגב, נשלטת על ידי מערכת עצבים אחרת – המערכת הסומאטית. אז מדוע אנו מפרטים לגבי כל זה? משום שאם קיימת הפרעה באחת ממערכות העצבים הללו או אפילו שתיהן, תתרחש באופן וודאי הפרעה כלשהי בשפיכה. השפיכה ההפוכה מתבטאת בכמות קטנה מאוד של נוזל זרע בולט לעין, מה שאמור לעורר מיד את החשד. כדי לאשש את הדברים, יש לפנות לרופא כדי לבצע בדיקת זרע בשתן לאחר שפיכה.

 

מהם הגורמים לשפיכה ההפוכה (שפיכה אחורית)?

כפי שכבר ציינו, אם מתקיימת הפרעה עצבית במערכת הסימפטתית או הסומאטית, תתרחש בעיה בשפיכה, שיכולה להתבטא בשפיכה הפוכה. סיבות נוספות מגיעות מכיוון המחלות הכרוניות כמו סוכרת וטרשת נפוצה וגם כתופעת לוואי אפשרית של ניתוח באזור או באזור העצבים החיוניים לפעולה.

מעבר לכך, מדובר בסימפטומים פסיכולוגיים כמו מתח, חרדה (כולל חרדת ביצוע וחששות מפני המשגל), בעיות בזוגיות, דיכאון, מטען שלילי מן העבר או טראומה כלשהי. חשוב לציין ששפיכה אחורית נחשבת לבעיה נדירה למדי והיא נחשבת בעיקר כסיבוך לאחר ניתוחים מסוימים, ביניהם ניתוחים בערמונית.

 

אילו בדיקות מבצעים לאיתור ואבחון הבעיה?

במהלך הבדיקה הרפואית בודקים באופן מקיף ביותר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, כשהמטרה היא להבין האם התרחשה שפיכה נורמלית בעבר וכתוצאה ממנה לקבוע, אם הבעיה היא מולדת או נרכשת. הבדיקה תכלול הערכה גופנית יסודית כולל הערכת שק האשכים ואיבר המין, הימצאות הרכיבים הנדרשים ומיקומם הנכון, לרבות נוזל הזרע, צינורית ההולכה ואזור השופכה.

החלק הפחות נעים בבדיקה, הוא העובדה שיש צורך למסור דגימת זרע. במידה ולא קיים זרע כלל, יש לבצע שפיכה ולאחריה לדגום שתן. אם נצפה זרע בתוך השתן, הרי שמדובר בוודאות בשפיכה הפוכה.

 

בדיקות נוספות וחשובות שתתבקשו לבצע הן:

בדיקת דם לגילוי רמות הטסטוסטרון הקיימות – רמות נמוכות מאוד גורמות בדרך כלל לנפח זרע נמוך.

בדיקות הדמיה – אולטרסאונד TRUS המבוצע דרך הרקטום ונועד לאיתור מומים בשלפוחית הזרע או הערמונית.

מהי שפיכה הפוכה ואיך מטפלים בזה
מהי שפיכה הפוכה ואיך מטפלים בזה

 

כיצד מטפלים בשפיכה הפוכה? 

על פי הגורם המדויק שמחולל את התופעה, יותאם טיפול ספציפי מאוד. אם לאחר הבדיקות יתגלה שהמצב נגרם כתוצאה משימוש בתרופה מסוימת, בדרך כלל הרופא יורה על הפסקת התרופה לאלתר ובמידת האפשר כמובן, על פי התחשבות במצב הרפואי. אם המצב נגרם כתוצאה מנסיבות רפואיות אחרות כמו סוכרת למשל, סביר להניח שהטיפול שיתבצע יהיה באמצעות כדורים מיוחדים, בעלי מינון נמוך של תופעות לוואי. כדורים אלה נועדו לסגור את צוואר שלפוחית השתן ו”לחסום” את זליגת הזרע פנימה במהלך השפיכה. חשוב לדעת שאחוזי התגובה החיוביים לטיפול עומדים על 1/3 מכלל הגברים המטופלים.

אם הטיפול התרופתי לא צולח ומטרת הטיפול היא על מנת שיהיה ניתן להביא ילדים, קיימת אפשרות ליטול זרע מתוך השתן לאחר השפיכה כדי לסייע להפריה. הדבר יכול להתרחש על ידי נטילת תרופה המגבירה את רמת החומציות בשתן, כך שמתרחשת פליטה ומיד אחריה יהיה מתן שתן. את השתן עצמו אפשר לעבד ולרכז, כך שניתן לבצע עמו הזרעה תוך רחמית (IUI). אם נצפית תנועתיות נמוכה של הזרע שלא תאפשר את ההזרעה, יהיה אפשר לבצע הפריה חוץ גופית במקום (IVF).

קיים מצב שבו הזרע “מת” לאחר החשיפה לשתן, למרות רמת החומציות הנמוכה יחסית. אם זהו המצב, אפשר להשתמש בקטטר כדי לדלות את השתן מהפין וממנו לדגום את הזרע. במצב זה לזרע יש סיכויים גבוהים יותר להיות חזק ואיכותי לצורך הרבייה והוא מנוטר על מנת להעריך את איכותו ואת רמת החומרה של השפיכה ההפוכה.

למדתם משהו חדש? שתפו עם החברים
מאמרים נוספים מהמגזין
מגנזיום ושיפור האון הגברי

מגנזיום ושיפור האון הגברי מהווים את אחד התחומים המדוברים ביותר בשנים האחרונות. המגנזיום נחשב לאחד המינרליים החשובים ביותר בגוף האדם, מאחר והוא מהווה חלק חשוב

קרא עוד »
העגלה שלי

רוצים לדבר עם מומחה ?