מדוע מתרחשת הפסקת שפיכת זרע

הפסקת שפיכת זרע או אי שפיכת זרע היא תופעה שהתקיימה מאז ומעולם, אך הפכה לנפוצה מאוד בעשורים האחרונים בעיקר בעולם המערבי. התופעה מאפיינת גברים מהמגזר הדתי ונסיבותיה המרכזיות הן פסיכולוגיות בעיקר. הפסקת שפיכת זרע היא סוג של בעיה בתפקוד המיני, כשם שקיימות בעיות אחרות הנוגעות לשפיכה כמו שפיכה מוקדמת, מאוחרת ואחורית. בכל אחת מהבעיות הללו, הגברים סובלים מתחושת תסכול נוראית, בושה, אשמה והנורא מכל – קשיי הפוריות.

 

הפסקת שפיכת זרע – למה זה קורה בכלל?

נתחיל מהעובדה שכל בעיה בתפקוד המיני: אין אונות, חרדת ביצוע, קשיים בזקפה ועוד, היא בעיה שמקורה הוא פיזיולוגי או פסיכולוגי. אלא שלהבדיל משלל הבעיות האפשריות, הפסקת שפיכת הזרע אולי פחות שכיחה, אבל מבטאת בעיה שעשויה להיות גם פיזיולוגית וגם פסיכולוגית בעת ובעונה אחת, גם בעייתית ברמת התפקוד המיני וגם בעייתית ברמת השפיכה.

אם מתרחשת בעיית שפיכה אחרת כמו שפיכה מאוחרת, מוקדמת ואחורית – השפיכה כך או כך יכולה להתקיים, בעיקר באופן אוראלי או על ידי אוננות. במצב של הפסקה בשפיכה, מתקיים חוסר יכולת להגיע למצב השפיכה, למרות הגירוי המיני והזקפה התקינים.

 

שפיכה מדרדרת – הסיבה הפיזיולוגית

מצב שבו השפיכה מפסיקה למרות שהתרחשה אורגזמה, מכונה גם שפיכה מדרדרת. כדי להבין את התופעה, צריך להתעכב רגע על המבנה האנטומי הקיים אצל הגבר:

איבר המין הזכרי כולל את צינור השופכה, המחובר בקצהו לשלפוחית ועובר דרך מרכז הפין. הצינור אחראי על סילוק השתן מהגוף.

במקביל, קיימים שני צינורות משני צידי השופכה, האחראיים להובלת הזרע מהשלפוחית אל פתח השופכה. ייצור הזרע מתרחש בבלוטות הזרע ובלוטת הערמונית שמסייעת לתהליך והן מזרימות את נוזל הזרע אל הצינורות, הזרע נדחק קדימה אל השופכה ויוצא ממנה החוצה.

כדי שהפעולה תוכל להיות וודאית, כלומר, להתבצע באופן שבו הזרע נע קדימה ולא לאחור (מצב פיזיולוגי אחר המהווה ליקוי נוסף בשפיכה ונקרא: שפיכה אחורית), קיים שריר זעיר ועגול הסוגר את הפתח לשלפוחית במהלך השפיכה ומפעיל קדימה על הזרע לחץ נוסף. כך למעשה מתקבל אותו מצב שבו גבר לא יכול לתת שתן בזמן זקפה חזקה ובייחוד לקראת האורגזמה.

 

אם קיימת שפיכה מדרדרת, הרי שקיימת בוודאות בעיה באותו שריר עגול וקטן שלא מבצע כראוי את עבודתו. וכך חלק מהזרע או כולו נסוגים אחורנית לתוך השלפוחית ויוצרים מצב שבו לא מתקיימת שפיכה כלל.

 

ישנם שני גורמים נוספים בהיבט הפיזי שעשויים לגרום לתופעה:

– נטילת תרופות לטיפול בהגדלת הערמונית

– נטילת תרופות לדיכאון או פסיכוזה

 

גורמים רגשיים-פסיכולוגיים

הבסיס לבעיית הפסקת השפיכה הוא בעיקר פסיכולוגי-רגשי. מצב של חוסר שפיכת זרע נגרם כאשר הגבר לא מסוגל להשתחרר בצורה מלאה ולבצע את האקט מתוך זרימה ותחושת נינוחות. בדרך כלל מה שמסתתר מאחורי חוסר היכולת להשתחרר הוא בעיה בשליטה העצמית או פחת מאבדן השליטה. לעתים מתברר שהסיבה לכך היא הומוסקסואליות שהודחקה ולעתים הסיבה היא בעקבות התפתחות מינית פתולוגית, טראומה מינית בילדות, התקיימות של מאבקי כוחות מול בת הזוג, חוסר פתיחות וכעסים כלפי בת הזוג או כלפי בנות זוג בעבר.

אפשרות נוספת להתקיימות התופעה היא כאשר בת הזוג או המשפחה מפעילים לחץ סביב סוגיית הכניסה להריון. אם הגבר איננו מעוניין בכך או שאינו בשל וחרד לנושא, הוא עלול לפתח באופן בלתי נשלט את מנגנון הפסכת השפיכה. לעתים מדובר גם בחוסר מוכנות לחיי המין במסגרת המחייבת.

מדוע מתרחשת הפסקת שפיכת זרע
מדוע מתרחשת הפסקת שפיכת זרע

 

שיטות הטיפול האפשריות בזמן הפסקת שפיכת זרע

בהתאם לכך שמקור הבעיה הוא פסיכולוגי רגשי ברובם המוחץ של המקרים, דרך הטיפול היעילה ביותר היא שיחות עם פסיכולוג ובכלל, נקיטה בגישות טיפוליות מעולם הפסיכותרפיה. השיחות מבוצעות באופן דיסקרטי וחשאי, ללא חשיפת המידע לאנשים מצד שלישי ובסדרת מפגשים “אחד על אחד”. מטרת השיחות היא להפחית ככל האפשר את רמות החרדה הקיימות ולמנן את תפיסת השליטה או הקושי להשתחרר, כך שיהיה אפשר להתמודד עם הדברים בצורה גלויה.

אפשרות טיפולית נוספת היא פנייה לטיפול התנהגותי שבו נלמדים כלים וטכניקות בסיסיות לתרגול המגע הראשוני בין בני הזוג, כיצד לייצר מגע מרגיע ונעים המסלק כל אפשרות לחרדה בזמן האקט וכך להגיע למצב של שפיכה תקינה. במסגרת הטיפול נדרש שיתוף פעולה מלא מבת הזוג ולעתים ישנה המלצה להימנע מקיום יחסים למשך תקופה מסוימת ולבסס מגע הדרגתי על פני שלבים ובהנחיית המטפל/ת.

אם מדובר באחת הסיבות הפיזיולוגיות שמאפיינות שפיכה מדרדרת או שפיכה אחורית, יתקבל טיפול רפואי הכרוך במתן תרופות לאור מצבו ונסיבותיו הרפואיות האישיים של המטופל. הטיפול יכול להתבצע הן בנטילת כדורים והן בהזרקה, כאשר לעתים רחוקות יבוצע הליך כירורגי להסדרת פעילות השריר, הצינורית או השופכה.

אחוזי ההצלחה של כל אחד מהטיפולים הקיימים הם גבוהים, אך הרבה תלוי גם בהכלה, התמיכה וגילוי האהבה מבת הזוג. ככל שבת הזוג תהיה שותפה מלאה לתהליך, כך היא תוכל לעזור לדברים להשתפר באופן טבעי ולנטוע בגבר את הסיכוי הגדול ביותר להתמודד עם התופעה המתסכלת באופן שימגר אותה לחלוטין.

למדתם משהו חדש? שתפו עם החברים
מאמרים נוספים מהמגזין
מגנזיום ושיפור האון הגברי

מגנזיום ושיפור האון הגברי מהווים את אחד התחומים המדוברים ביותר בשנים האחרונות. המגנזיום נחשב לאחד המינרליים החשובים ביותר בגוף האדם, מאחר והוא מהווה חלק חשוב

קרא עוד »
העגלה שלי

רוצים לדבר עם מומחה ?