שפיכה מאוחרת (איטית) – כל מה שצריך לדעת על התופעה

שני המינים תמיד מפנטזים על משגל ארוך ומהנה שבו שני הצדדים מצליחים למצות את הסיפוק שלהם מהיחסים, אבל מה קורה כשהגבר לא מצליח להגיע לשפיכה במסגרת האקט? שפיכה מאוחרת או כפי שקוראים לה בעגה המדעית: שפיכה מעוכבת, היא השלישית בשכיחותה מבין שלל בעיות אפשריות בתפקוד המיני הגברי (אחרי אין אונות ושפיכה מהירה) ומאפיינת מאוד את המגזר הדתי-חרדי בישראל, שנמנע מיחסי מין וביצוע אוננות לפני הנישואין, אך מצווה עליו לקיים אותם מיד לאחר החתונה.

על פי ההגדרה הרפואית: שפיכה מעוכבת או איטית היא חוסר היכולת להגיע לשפיכה במהלך חדירה נרתיקית, או הגעה לשפיכה אחרי זמן לא סביר – ברוב המקרים לאחר לא פחות מ-45 דקות, מה שיוצר תשישות, תסכול, ירידה בריגוש המיני וכמובן מלווה בכאבים נרתיקיים אצל בת הזוג. בחלק מהמקרים הגבר אמנם יכול להגיע לשפיכה בצורה תקינה דרך מגע אוראלי, ידני או באוננות, אבל לא במהלך חדירה לנרתיק. זו אמנם בעיה שלא כל כך מעיבה על יחסי המין עצמם משום שהפעולה בכל מקרה תוכל להתקבל בצורת גירוי שונה, אך היא מזיקה מאוד לסיכויי הכניסה להריון. מעבר לכך, ההנאה המינית האמיתית עשויה להיפגע מאוד.

 

עד כמה שפיכה מאוחרת זה דבר נפוץ?

לא הרבה ידוע על השכיחות של התופעה, משום שרוב הגברים מעדיפים לא לדבר על זה. למעשה, כ-75% מכלל הגברים מודים שהם סובלים מבעיה או ליקוי כלשהו בתפקוד המיני וייתכן מאוד שזוהי בעייתם שלא דווחה. על פי ההערכות, 2%-5% מהגברים סובלים מבעיה זו. חלקם סובלים באופן זמני או רק לסירוגין וחלקם באופן מוחלט.

 

ממה נגרמת שפיכה מאוחרת / שפיכה מעוכבת?

כמו כל בעיה אחרת בתפקוד המיני, אפשר לחלק את הגורמים לשתי קבוצות – פיזיולוגית ורגשית.

בקבוצה הרגשית, הנפוצה יותר, גורמים אפשריים הם בעיה בשליטה העצמית (כלומר – הצורך להישאר בשליטה ללא יכולת “להשתחרר”), סוג של מחשבה או חשש מהנרתיק עצמו, בעיה מינית פתולוגית, הסתגרות והדחקה מפני בת הזוג (גם במצב של הומוסקסואליות מודחקת), כעסים סמויים ומאבקי כוח מול בת הזוג.

גורמים נוספים שיכולים להפריע ולחבל בשפיכה הם חוסר הבשלות או הרצון להריון שעשוי להתבטא באי פליטת נוזל הזרע, מחלת טרשת נפוצה, פגיעות בעמוד השדרה, הרגלי אוננות מאוד קבועים וספציפיים וגם הפקטור הגילאי בקרב קשישים, שמתבטא בחוסר היכולת לחוות אורגזמה, למרות הזקפה התקינה. אם המקרה נובע כתוצאה משימוש בתרופות נוגדות דיכאון או תרופות פסיכיאטריות, יש לשקול הפסקה של התרופה או החלפת המינון מול הרופא. וכמו כל קשת בעיות התפקוד המיני – גם צריכת סמים קשים ואלכוהול מגבירה מאוד את המצב של שפיכה מאוחרת.

 

איך מטפלים בשפיכה מאוחרת?

לתופעה זו אין “תרופות פלא” וגם אין טיפול פשוט ומהיר ולכן רצוי להיזהר מטיפולים שכוללים מתן תרופות ותכשירים מפוקפקים מבוססי הורמונים. לטיפול טבעי בתופעה, אפשר להשתמש בתכשירים הטבעיים של נטורל ויאגרה, המעכבים את השפיכה על ידי השפעתם של צמחי מרפא, הנחשבים בקהילה הרפואית לבעלי סגולות ריפוי יוצאות דופן ומאושרים לשימוש מטעם משרד הבריאות, ללא שום צורך במרשם רופא. באופן כללי, צמחים כמו ג’ינסנג, דקל ננסי ו”עשב התיש” תורמים רבות לעלייה במצב הרוח ועל כן שומרים על התודעה משוחררת וקלילה יותר במהלך המפגש המיני. התכשירים שמכונים גם “ויאגרה טבעית” עוזרים ליצירת זקפה איכותית ומעודדים את הפעילות התקינה של המערכת המינית, כך שהיא תפעל באופן הרצוי וללא “כפייה” כימיקלית תרופתית, שמלווה פעמים רבות בתופעות לוואי קשות.

הטיפול בצד הנפשי-פסיכולוגי כולל שיחות טיפוליות עם פסיכותרפיסט שיפחיתו את החרדה ויסייעו לגבר להשיג שליטה עצמית במידה הנכונה ו/או טיפול התנהגותי מודרך שיעזור לגבר עם המגע המיני וליצור שפיכה. בשני המקרים, ניתן לשלב את התכשירים הטבעיים של נטורל ויאגרה כדי להשיג שיפור מוגבר ומהיר יותר. לפעמים במסגרת הטיפולים ימליצו על הימנעות זמנית ממין והתחלת מגע מחדש באופן הדרגתי.

כשהטיפול לא מצליח – דרכי התמודדות אפשריים

ומה עושים כאשר הטיפול לא מצליח, או עדיין נמצא בעיצומו והזוג מעוניין בילדים? ובכן, כל עוד הזוגיות יציבה והזוג מעוניין ובשל לילדים, אפשר להתחיל לבצע טיפולי פוריות שבהם הזרע יינתן דרך אוננות. אם לא ניתן לעשות זאת, קיימת אפשרות להשתמש במכשיר מיוחד (אלקטרואג’קולציה) ששואב את הזרע מצינורית הזרע או האשך. טיפול זה מבוצע בהרדמה ונחשב למוצא האחרון. קודם כל ינסו לקחת את הזרע ע”י אוננות ולהחדיר אותו לתוך הרחם או הנרתיק. והחשוב מכל – כל עוד הזוג מגלה סבלנות, תמיכה הדדית, הקניית רשת ביטחון ואהבה, אפשר להתגבר על הבעיה לחלוטין!

 

מדוע הבעיה מאפיינת גברים במגזר הדתי-חרדי בעיקר?

החברה הדתית אוסרת הלכתית על קיום אוננות ופליטת זרע ומחשיבה את פליטת הזרע שאיננה במסגרת יחסי אישות בתוך החיי הנישואין כחטא. לעומתם, יחסים המתקיימים בתוך הנישואין נחשבים למצווה. כתוצאה מכך גברים רבים מוצאים את עצמם במצב קשה ובלתי צפוי לאחר החתונה, שבו מצופה מהם לגמור לשם הולדת הילדים אך כעת סובלים מחוסר יכולת פסיכולוגית להגיע לשפיכה.

שפיכה מאוחרת (איטית) – כל מה שצריך לדעת על התופעה
שפיכה מאוחרת (איטית) – כל מה שצריך לדעת על התופעה

 

האם בת הזוג יכולה לעזור בנושא?

לתמיכה ההדדית מצד בת הזוג יש חשיבות גבוהה מאוד. מדובר בסוגיה לא נוחה ומעיקה לשני הצדדים ולכן אין כל סיבה שהגבר יאלץ להתמודד איתה לבד. אם בת הזוג תוכל לאפשר לבן זוגה להתבטא, להעלות קשיים ולעזור לו להתגבר בכל האמצעים האפשריים על הבעיה, יהיה קל הרבה יותר להביא לפתרון תוך זמן קצר. ברגע שבת הזוג מצליחה להיות מקור רוגע, ביטחון ואהבה, כך מצב הרוח והזוגיות ישתפרו ויעזרו להסרה של המגננות הפסיכולוגיות בנוגע לתופעה. אפשר לפנות יחד לרופא אורולוג לבדיקת המקור לבעיה ולהבין כיצד אפשר לטפל בה. לאורך כל התקופה ניתן להשתמש בטבליות טבעיות לקבלת תוספים וחיזוקים חיוניים, אך אין ליטול תרופות ותכשירים כימיים על דעת עצמכם או להפסיק את השימוש בהם ללא אישור הרופא. בנוסף ניתן לפנות גם למטפלים מיניים שיוכלו ללמד את בני הזוג להתנהל ביחסי המין ביניהם, להבין זה את זו ולטפל בבעיה בצורה יעילה.

למדתם משהו חדש? שתפו עם החברים
מאמרים נוספים מהמגזין
מגנזיום ושיפור האון הגברי

מגנזיום ושיפור האון הגברי מהווים את אחד התחומים המדוברים ביותר בשנים האחרונות. המגנזיום נחשב לאחד המינרליים החשובים ביותר בגוף האדם, מאחר והוא מהווה חלק חשוב

קרא עוד »
העגלה שלי

רוצים לדבר עם מומחה ?